Bankas kļūst tehnoloģiskākas: e-rēķini mazajam un vidējam biznesam

2018. gada 14. maijs

Viena no e-komercijas šīsdienas tendencēm ir elektroniskie maksājumi. Ja salīdzinām Latviju ar skandināvu kaimiņiem, tad mums šajā ziņā vēl ir, kurp tiekties. E-rēķinus, kurus apmaksā ar Visa/Mastercard kartēm, Latvijā piedāvā tikai dažas maksājumu platformas, un BlueOrange ir pirmā un pašlaik vienīgā banka, kas saviem klientiem piedāvā šo pakalpojumu.

Kas ir e-rēķins un kādas ir tā priekšrocības?

Esam pieraduši – lai apmaksātu rēķinu, ir jāieiet veikala mājaslapā, jāizvēlas preces un tikai pēc tam jāapmaksā pirkums vai pakalpojums. Taču mēs bieži vien nonākam situācijā, kad apmaksa no klienta ir jāsaņem brīdī, kad nav iespējas izmantot POS termināli vai maksājumu caur internetveikalu. Tieši šādos gadījumos palīdz e-rēķini, ko var apmaksāt ar norēķinu kartēm.

“E-rēķini kā apmaksas veids īpaši izdevīgi ir mazā un vidējā biznesa segmentā, piemēram, mazumtirdzniecībā. Rēķina izrakstīšanai ir nepieciešams tikai klienta telefona numurs vai e-pasta adrese. Savukārt apmaksāt rēķinu var ar paša izvēlētu norēķinu karti jebkurā sev izdevīgā brīdī. Uzņēmēji iegūst īpašu priekšrocību: palielinās laikā apmaksāto rēķinu skaits un kontā ātrāk tiek ieskaitīta nauda, pat ja uzņēmumam nav savas mājaslapas,” skaidro BlueOrange E-komercijas pārvaldes vadītājs Nikolajs Laskovskis.

Kā tas darbojas, ja jūs pērkat vai pārdodat?

Teiksim, jūs esat kāzu fotogrāfs vai ārštata tulks, kam ir dārga katra minūte, un jums ir jāizraksta klientam liels rēķins – jūsu e-rēķinu kabinetā tam vajadzēs vien dažas sekundes. Jūs izveidojat rēķinu un norādāt klienta telefona numuru vai e-pasta adresi, un viņam īsziņā vai e-pasta vēstulē pienāk saite uz maksājuma lapu, kur vajag tikai ievadīt kartes datus. Uzņēmējs, kam nav norēķinu kartes, var veikt parastu bankas pārskaitījumu. Savukārt klientam, kas izmanto saiti, vajag tikai ievadīt savas norēķinu kartes datus un veikt transakciju. Svarīgi, ka pēc pogas “Apmaksāt” nospiešanas darījuma turpmākā apstrāde notiek pēc sistēmas VISA vai Mastercard starptautiskajiem standartiem, kas procesu padara maksimāli drošu. Turklāt viss ir ērti un absolūti caurskatāmi, ieskaitot nodokļu atskaitījumus.

Sekmīgas apmaksas gadījumā apstiprinājums pienāk dažu sekunžu laikā pēc darījuma veikšanas. Vairumā gadījumu pārdevējs klienta pārskaitīto naudu savā bankas kontā saņem jau nākamajā darbdienā.

Pakalpojums ietver vēl kādu svarīgu aspektu – automātisku kavējuma procentu uzrēķinu, kas ir aktuāli, piemēram, gadījumos ar līzinga līgumiem, ātro kredītu kompānijām un komunālajā saimniecībā. Tad, izrakstot rēķinu, var norādīt arī apmaksas termiņu, pēc kura pamatsummai automātiski tiek uzrēķināti soda procenti par katru nokavēto dienu.

Tiek piedāvāti dažādi apmaksas mehānismi 

– gan darījuma brīdī, gan kā pēcmaksa (līzingam un patēriņa kredītam). Dažkārt preču vai pakalpojumu piegādātāji, piemēram, periodiskās preses izdevēji, no klientiem saņem priekšapmaksu par abonēšanu, reizēm tiek piemērots atliktais maksājums – un to visu var norādīt e-rēķinu iestatījumos. Svarīgi ir tas, ka ar abonenta iestatījumu rīkiem var pārprogrammēt maksājumu summu, iepriekš par to vienojoties ar klientu līgumā. Tāpat ir iespējams mainīt periodiskuma iestatījumus, piemēram, rēķini tiks izrakstīti nevis reizi mēnesī, bet gan ceturkšņa beigās.

Aizvien pieprasītāki mūsdienās kļūst regulārie maksājumi, kad rēķinu par noteiktu summu klientam nosūta automātiski. Piemēram, ikmēneša maksai par fitnesa kluba vai baseina apmeklējumu.

Iztēlojieties, ka jūs esat internetveikala īpašnieks un tirgojat elektroniskās ierīces. Iepērkat Ķīnā, Taivānā, Japānā, bet realizējat Baltijā un Skandināvijā. Kā tas notika agrāk – ne tikai 20. gadsimtā, bet arī pirms trim gadiem? Visticamāk, jums nācās izveidot pilnvērtīgu internetveikalu, kam bija jāpiesaista programmētāji, web dizaineri, jāintegrē dažādas pogas, drošības taktika un stratēģija, atbilstoši Laodzi menedžmenta principiem. Pateicoties e-rēķiniem, sākt biznesu ir kļuvis ievērojami vieglāk – nav vajadzības veidot pilnvērtīgu internetveikalu. Sociālie tīkli, piemēram, Facebook, ļauj savai lapai pievienot sadaļu “Veikals”, kurā var demonstrēt un tirgot dažādas lietas. Vai arī izveidot miniveikalu – vizītkartes mājaslapu, kurā ir tikai preču apraksti un to cenas – vienkāršs dizains, minumums funkciju.

Lai izmantotu elektroniskos rēķinus, uzņēmējam nav nepieciešami savi IT speciālisti. Visus nepieciešamos pakalpojumus pilnā apmērā viņš saņem no e-rēķinu pakalpojuma piegādātāja. Piemēram, IP televīzijas pakalpojumu sniedzēji izraksta rēķinus klientiem visā pasaulē. E-rēķini palīdz abām pusēm. No vienas puses, pircējam samazinās rēķina summa (lai samaksātu par ASV televīzijas abonēšanu Eiropas uzņēmumam, jāmaksā vairāk par 40 dolāriem, savukārt e-rēķinu gadījumā šī summa nav lielāka par 1 dolāru). No otras puses, kompānija, kas piedāvā IP-TV, par rēķina apmaksu uzzina jau pēc sekundes un var aktivizēt savu pakalpojumu nekavējoties. Turpretim, izmantojot parasto bankas pārskaitījumu, tam būs nepieciešamas 5 dienas. Svarīgi ir arī tas, ka e-rēķinu sistēmā tiek izslēgts cilvēciskais faktors, kad klienti kļūdās konta numurā vai apmaksu veic no cita konta.

E-rēķini ir neaizstājami aktīvās tirdzniecības segmentā – tas ir, veikalos, telemārketinga tirdzniecībā un apdrošināšanas brokeru darbā, respektīvi – visiem tiem, kas zvana klientiem, kam ir plašs preču un pakalpojumu klāsts vai kas veic aktīvu mazumtirdzniecību. Šādos gadījumos visus maksājumus e-rēķinu pakalpojuma piegādātājs apstrādā praktiski momentā. Un atkal – īsziņas ar atgādinājumu par pabeigtu darījumu un tā papildu informāciju.

Mazajā biznesā, kas nodarbojas, piemēram, ar ziedu piegādi, cilvēki bieži vien vēlas noformēt individuālus pasūtījumus – kaut ko īpašu, ārpus standarta piedāvājuma. Arī šādā reizē kurjeram nav vajadzības vadāt līdzi POS termināli, lai iekasētu naudu. Svarīgi uzsvērt, ka e-rēķinu gadījumā pārdevējam nav nepieciešams POS terminālis, kam ik mēnesi ir tēriņi par abonēšanu un apkalpošanu.

Ja pārdevējam nekavējoties jāpieņem maksājums, e-rēķins ļauj tikt galā ar visspecifiskākajiem uzdevumiem. Piemēram, individuālajiem pasūtījumiem, ko ne vienmēr var atspoguļot mājaslapā, – roku darinājumiem, kolekciju un amatniecības priekšmetiem, veidot maksājumu sistēmu tādās platformās kā WIX ir pārāk sarežģīti. Savukārt jūsu e-rēķinu pakalpojuma piegādātājs tiks galā gan ar šādiem, gan daudziem citiem uzdevumiem.

Rezumējot visu iepriekš teikto, par e-rēķiniem var izdarīt šādus secinājumus:

- nav jāstrādā ar skaidru naudu;

- ir izslēgts cilvēciskais faktors, kas mēdz būt par cēloni kļūdām vai ļaunprātībai;

- biznesa procesi notiek ievērojami ātrāk. Maksājuma apstiprinājums pienāk vien dažās sekundēs pēc apmaksas, bet līdzekļus pārdevējs var izmantot jau nākamajā dienā;

- ir iespēja piedāvāt individualizētus pakalpojumus, kas vairo klientu lojalitāti;

- sistēmai piemīt tehnoloģiskas priekšrocības (kuras izklāstītas iepriekš);

- tā kā informācija ir garantēti pareiza, samazinās grāmatvedības tēriņi;

- par pakalpojumu nav jāmaksā ikmēneša maksa.

Vēlaties uzzināt vairāk?

Rakstiet ecom@blueorangebank.com