Bezkontakta norēķini — vairāki drošības līmeņi katram maksājumam

2019. gada 10. decembris

Anita Liščenko,
BlueOrange Maksājumu karšu pārvaldes vadītāja

Lielākā daļa banku Latvijā saviem klientiem aktīvi piedāvā bezkontakta kartes jau no 2016. gada, taču joprojām banku klienti jautā par bezkontakta maksājumu drošību. Visbiežāk klienti bankas speciālistam, pirmo reizi saņemot bezkontakta karti, jautā — vai mana nauda būs drošībā?

Bezkontakta kartes ir viena no nozīmīgākajām inovācijām pēdējā desmitgadē un uzskatāmas par drošu norēķinu veidu. Bezkontakta maksājumu drošībai ir vairāki līmeņi — gan tehnoloģisko inovāciju kopums, gan papildu aizsargmehānismi. Ko tas īsti nozīmē?

Katram bezkontakta maksājumam ir unikāls, vienreizējs numurs — tā tiek panākta katra maksājuma drošība un izsekojamība. Tas nozīmē arī to, ka maksājumu nav iespējams nejauši veikt divas reizes vai ļaunprātīgi dublēt. Ja maksājums ir noticis, proti, tas ir apstiprināts, gan tirgotājs, gan pircējs saņem tādu pašu maksājuma garantiju, kā apstiprinot maksājumu, ievietojot karti ierīcē un ievadot PIN kodu.

Bezkontakta maksājuma laikā kartes dati, piemēram, vārds, uzvārds un trīs ciparu numurs kartes aizmugurē, ko izmanto interneta pirkumiem, netiek pārsūtīts. Iepērkoties internetā, banka piedāvā 3D Secure drošības sistēmu — tā ietver kartes lietotāja pārbaudi ar paroli vai citu drošības rīku, ko izvēlas pats kartes īpašnieks un bez kura darījums nevar notikt.

Bezkontakta kartes pieņemšanas iekārtas darbības rādiuss parasti ir 1–2, maksimums 4 centimetri. Tāpēc šo karti ar termināli nevar “nolasīt” no attāluma, piemēram, tramvajā. Arī te ir dubultas drošības princips — pat tad, ja krāpnieks jebkādā veidā būtu pamanījies uzmeistarot bezkontakta karšu lasītāju vai ticis pie nelegāla POS termināļa, ar to nepietiek. Ikvienam kartes lasītājam, kas nodrošina bezkontakta norēķinus, ir nepieciešama reģistrācija, un tā turētājam ir jānoslēdz līgums ar apkalpojošo banku. Tāpēc katrs bezkontakta darījums ir izsekojams.

Bezkontakta norēķinu kartei vai viedierīcei (mobilais tālrunis, aproces, viedpulksteņi un tml) ar šādu funkciju vienmēr ir jāatrodas pie kartes īstā lietotāja. Nevajag karti dot, piemēram, oficiantam, kurš to nes prom, lai veiktu maksājumu. Tie laiki ir pagājuši. Otra lieta — būtu vēlams pārliecināties, vai pareizi ir ievadīta pirkuma summa. Ja ir tāda iespēja, ieteicams bankas mobilajā lietotnē aktivizēt paziņojumus, ko saņemat telefonā par saviem maksājumiem.

Par situācijām, kad karte ir nozaudēta vai nozagta. Iespējami ātri ir jāsazinās ar savu banku un karte jābloķē. Ja nozaudēta bezkontakta maksājumu ierīce, piemēram, telefons, ir nepieciešams atslēgt kartes mobilos bezkontakta maksājumus. Maksājot ar bezkontakta ierīci, pircējs autorizē maksājumu, kas pārsniedz 25 eiro, ar PIN kodu vai izmantojot biometriskos rādītājus — apstiprina ar pirksta nospiedumu vai sejas identifikāciju. Līdz 25 eiro PIN kods parasti nav jāievada, taču atsevišķos gadījumos drošības apsvērumu dēļ maksājumu sistēmas algoritms prasa ievadīt kodu, lai pārliecinātos, ka bezkontakta ierīci izmanto tās īstais lietotājs.

Jāuzsver, ka bankas rūpīgi izmeklē katru gadījumu, kad ir noticis neautorizēts maksājums un ļaunprātīgas zādzības gadījumā naudu atmaksā.

Turklāt maksājuma procesā iesaistītie, piemēram, Mastercard, lai atklātu aizdomīgas darbības un krāpniecību, papildus jau minētajiem drošības līmeņiem izmanto īpašu krāpšanas atklāšanas sistēmu un mākslīgo intelektu, kas darbojas saziņā ar karšu izsniedzējiem, mazumtirgotājiem un maksājumu pakalpojumu sniedzējiem. Dubultas un pat trīskāršas drošības princips ir ieviests un darbojas visos norēķina veikšanas brīžos.

Bezkontakta maksājums nenotiek tikai starp karti vai ierīci, kurā tas aktivizēts, un karšu pieņemšanas iekārtu, procesā piedalās finanšu iestādes un kartes lietotājs. Augot bezkontakta maksājumu popularitātei un veidojoties ikdienas lietošanas pieredzei, nostiprinās arī Latvijas iedzīvotāju kopējā izpratne par bezkontakta norēķiniem kā drošu maksājumu veidu.