Black Friday: trakie iepirkšanās svētki

2017. gada 23. novembris

Katru gadu novembra beigās visu pasauli pāršalc trakais izpārdošanu vilnis. Šī diena zināma kā “melnā piektdiena” (Black Friday), un šogad tas ir 24.novembris. Tad iestāsies diennakts, kuras laikā miljoniem cilvēku dažādās pasaules valstīs vienosies kopīgā kaislībā… Kaislībā iegādāties visu, ko vien iespējams – un tā, lai tas izdodas gandrīz par baltu velti. Šāda cilvēku vēlmju vienotība tiešām ir iespaidīga. Spriežot pēc rezultātiem, tiem, kuri pārdod šo “visu” un gandrīz “par velti”, melnā piektdiena arī izrādās visnotaļ noderīga. Jo ne jau velti daudzi Eiropas tiešsaistes mazumtirdzniecības veikali pagarina melnās piektdienas atlaides līdz pirmdienai, tas ir, par 72 stundām.

Lielie tiešsaistes veikali un gandrīz visi nelielie online veikaliņi kā rietumos, tā austrumos, tostarp arī veikali aiz Lielā Ķīnas mūra, sagaida lieliskus rezultātus no 24.novembra iepirkšanās. Sanācis gandrīz nemanāmi, bet mūsdienās, piemēram, Vācijā realizējamo ķīniešu ražoto preču apjoms jau pārsniedz importēto preču daudzumu no Amerikas. 

Trakā iepirkšanās: no Pekinas līdz Berlīnei

Eiropieši par Ķīnas tiešsaistes veikalu klientiem bieži vien kļūst tieši melnajā piektdienā. Kā rāda pasūtījumi no tādas platformas kā AliExpress, piemēram, Latvijā apģērbu un apavu, retāk dažādu viedierīču pasūtījumi no ĶTR veido gandrīz pusi no visiem pārdošanas apjomiem. Ķīnā totālās iepirkšanās svētkiem raksturīgās pazīmes ir arī Vecpuiša dienā, kuru atzīmē 11.novembrī. Lai arī Vecpuiša dienas atlaides melnās piektdienas laikā vairs netiek piemērotas, Ķīnas ražotāji tomēr cenšas izpārdot iepriekšējās kolekcijas.

Eiropā tradicionālās melnās piektdienas atlaides tiešsaistes veikalos var pieaugt pat līdz 90%. Atliek vien izvēlēties, kas jums vairāk tīk: virtuālā iepirkšanās Milānā vai Parīzē, ziemas izpārdošana itāļu vai franču smalkajos veikalos?

Kā uzskata Krievijas Nacionālās attālinātās tirdzniecības asociācijas prezidents Aleksandrs Ivanovs, Eiropas tiešsaistes veikali nodrošina unikālus totālās iepirkšanās nosacījumus. No klienta tiek sagaidīts tikai viens – vēlme iegādāties! Toties Austrumeiropā, līdzīgi kā Baltijas valstīs, pagaidām nav tik viegli un vienkārši nodoties iepirkšanās procesam.

„Tiešsaistes tirgus vārda tiešajā izpratnē te tomēr nepastāv,” turpina Aleksandrs Ivanovs. „Austrumeiropā, visbiežāk, tirgotājs izveido vietni, augšupielādē preču bildes un pievieno pārdošanas pogas. Savā būtībā tā ir tā pati bezsaistes (offline) mazumtirdzniecība. Ir izplatīts šāds modelis: jūs apmeklējat vietni, pasūtat televizoru un saņemat atbildi – jā, brauciet tam pakaļ. Pat ja veikals nodrošina preču piegādi, tā tomēr visdrīzāk ir bezsaistes tipa preču pārdošana. Tiešsaistes veikalam ir nepieciešamas maksimāli kombinējamas loģistikas iespējas, dažādi norēķinu veidu risinājumi un visu pakalpojumu komplekss. Kā paraugu Ziemassvētku šopoholiķiem var minēt populāro Eiropas tiešsaistes veikalu Zalando. Vietnes apgrozījums gadā pārsniedz 5 mljrd. eiro. Šeit iespējams sameklēt tūkstošiem pašu populārāko sieviešu, vīriešu un bērnu apģērbu un apavu zīmolu no Ķīnas, ES un citām pasaules valstīm.”

Jāņem!

“Viss patērētājam, un esiet gatavi strādāt ar zaudējumiem.” Šādiem vārdiem mūsdienās ir iespējams raksturot apģērbu un apavu tiešsaistes tirdzniecības līderu veiksmīgu tirgus iekarošanas stratēģiju nākotnē. Zalando.de bija vajadzīgi vairāki tirdzniecības gadi ar negatīviem rādītājiem, lai pārspētu savus konkurentus Otto un citus. Šis veikals sāka vien ar kurpju tirdzniecību Vācijā. Tiešsaistes tirgus sniedza iespēju, piemēram, visiem klientiem pasūtīt un pielaikot 20 apavu pārus (piegāde bija iekļauta cenā), un, ja nekas neiepatikās, tad visu preci bija iespējams aizsūtīt atpakaļ piegādātājam – turklāt, pilnīgi bez maksas. Šodien Zalando izbauda panākumus un ir sasniedzams, tajā skaitā, arī Latvijā.

Arī citi Eiropas tiešsaistes veikali par īpaši izdevīgām cenām un ar piegādi uz Latviju piedāvā Premium klases zīmolus. Pilnā izpārdošanas režīmā darbojas tādas tiešsaistes vietnes kā Heine, Erwin Muller, Madeleine, Elegance Paris, Baby Walz un Mia Moda. Tāpat modes nami, kā Dior un arī citi, izpārdod iepriekšējo gadu kolekcijas, savukārt jaunākajām kolekcijām piemēro atlaides.

Amerikā pasaules līmeņa zīmolu preces ir lētākas nekā Eiropā. Turklāt, melnās piektdienas laikā tās būs pieejamas ar atlaidi 50%, 70%, 90% no sākotnējās cenas, kura jau tāpat ir zemāka, nekā Baltijas valstīs. Sagaidāms, ka šajā dienā pārdošanas apjomi pieaugs aritmētiskā progresijā, proporcionāli atlaidēm tiešsaistes veikalos un online platformās, tādās kā Amazon, WalMart, Macys, Steyn Mart u.c.

Atlaides modernām viedierīcēm – vai ierīcēm no iepriekšējām kolekcijām – tiešsaistes veikalos Adorama, Target, Dell sasniedz 50%. Tieši laikā – te arī būs ilgi gaidītā Ziemassvētku dāvana!

Pērciet, dāviniet un smaidiet

Latvijā šajās sacensībās iesaistās ar nelielu nokavēšanos: aktīvākais iepirkšanās laiks ir pirms Ziemassvētkiem un gadu mijas. Bez tam, Latvijā dominē ļoti augsts pieprasījums tieši pēc mājīgām un sirsnīgām dāvanām visai ģimenei un bērniem.

Kas ir jāzina par dāvanu piegādi? Šobrīd ES teritorijā bez papildu nodokļiem tiek piegādāti jebkuri nosūtītāja deklarēti sūtījumi, kuru vērtība nepārsniedz 22 eiro; ja vērtība ir augstāka – tiek piemērots nodoklis. Savukārt Ķīnā ir spēkā nodoklis par preču eksportu. Tādēļ formāli piegādātāji ir ieinteresēti samazināt preces vērtību. Tomēr realitātē viss ir diezgan caurskatāmi – tieši tādēļ jums nevarēs atsūtīt, piemēram, viedtālruni viena eiro vērtībā.

Un vēl viena iezīme, kas saistīta ar iepirkšanos tiešsaistē Ķīnas veikalos. Eiropas un Amerikas veikalos 24.novembra atlaides patiešām ir “melnās piektdienas” atlaides. Savukārt Ķīnā lielo izpārdošanu dienās precēm bieži vien piemēro uzcenojumu 30% vai pat 90% apmērā, - bet pēc tam piešķir atlaidi, attiecīgi 35% vai 95%. Rezultātā reālā atlaide būs 5%. Tas ir mārketinga paņēmiens, orientēts uz lētticīgiem eiropiešiem, tāpēc pievērsties tiešsaistes iepirkšanās procesam nepieciešams apdomīgi un ar saprātu! Patīkamu un izdevīgu iepirkšanos!