Kā izveidot globālu zīmolu, kas runātu daudzās valodās. 2. daļa

2018. gada 18. oktobris

Otrajā daļā BlueOrange piedāvā pārskatīt galvenās iezīmes, kas piemīt īsteni veiksmīgam zīmolam – tieši tās, kas palīdz ģeniālu ideju pārvērst zīmolā, kuru zina katrā mājā.

Atsauksmju mārketings jeb “viena tante teica”

Tas ir pats lētākais un efektīvākais veids, kā paaugstināt pārdošanas rādītājus un veidot stabilas attiecības ar klientiem. Ir tikai viens “bet”: klientiem ir jāuzticas jums tik ļoti, lai citiem cilvēkiem viņi ieteiktu izmantot jūsu pakalpojumu vai iegādāties produktu, riskējot pat ar savu reputāciju.

Daudziem maziem uzņēmumiem, kam budžets nav īpaši liels, šāds dabisks jaunu klientu piesaistīšanas veids ir galvenais paņēmiens biznesa palielināšanai. Šīs kompānijas, lai minēto variantu izmantotu maksimāli efektīvi, nereti pat veido speciālas atsauksmju mārketinga shēmas.

Atsauksmju mārketinga augļus ir iespējams vākt, pat pašam par to neapzinoties. “Liela daļa manu klientu par tādiem ir kļuvuši, tieši pateicoties principam “viena tante teica”” – cik bieži jums ir gadījies ko tādu dzirdēt? Tā arī ir dabiskā klientu piesaiste tradicionālā šī jēdziena izpratnē.

Tāpēc kļūstiet par tādu uzņēmumu, ko jūs pats droši ieteiktu saviem draugiem.


Nebaidieties no radikālām pārmaiņām

Jā, šodien, iespējams, jūsu produkts ir labākais pasaulē. Taču tikpat iespējams, ka pēc gadiem pieciem vai pat agrāk tas būs neglābjami novecojis. Piemēram, uzņēmums Kodak savā laikā nepieņēma digitālo fotografēšanu, un nu šis fakts ir ierakstīts lielo kompāniju rupjāko kļūdu topā. Kompānija ilgi pastāvēja uz biznesa modeli, kura pamatā bija fotofilmas izmantošana, kaut pasaulē pirmo ciparu kameru radīja un vadībai nodemonstrēja tieši Kodak inženieris Stīvs Sasons. Taču vadība atbildēja: “Tas ir jauki, bet vairs nevienam par to nestāstiet...”

Mācība skaidra: lai spētu noturēties tehnoloģiju pirmajās rindās, reizēm vajag iznīcināt savu līdz šim veiksmīgāko produktu – lai aizstātu to ar kaut ko vēl progresīvāku. Kompānija Apple izdarīja tieši tā. 2006. gadā digitālo audiopleijeru tirgū iPod aizņēma ievērojamu daļu – 76,9%. Savukārt 2007. gadā uzņēmums “nogalināja” iPod un nāca klajā ar iPhone – produktu, kas Apple padarīja par lielāko korporāciju visā pasaulē. 

Atzīstiet pieļautās kļūdas

Frāze “man nebija taisnība” nereti izklausās kā sakāves atzīšana, un biznesa vidē bieži vien tā arī ir. Tāpēc ir saprotamas bailes, ka tādā veidā jūs atklāsiet savu vājumu, bet klienti zaudēs ticību jūsu spējai pieņemt pareizus lēmumus.

Tomēr tajā pašā laikā spēja atzīt savas kļūdas ir spēcīga cilvēka un uzņēmuma pazīme. Šādā veidā jūs demonstrējat ne tikai situācijas pieņemšanu, bet arī savu cilvēciskumu un atklātību. Patiesība agrāk vai vēlāk vienalga nāks gaismā, un arī tāpēc savu kļūmi labāk ir atzīt laikus, nevis visiem spēkiem pūlēties to noslēpt.

Piemēram, kompānija Uber nesen to izjuta pati uz savas ādas. Izrādījās, ka uzņēmums ir mēģinājis noslēpt masveida datu noplūdi par 57 miljoniem klientu un vadītāju. Rezultātā kompāniju gaida gara rinda tiesas prāvu.

Savukārt Apple Music uz savu nepareizo lēmumu reaģēja pavisam citādi. Paziņojums par to, ka trīs bezmaksas izmantošanas mēnešos muzikantiem netiks izmaksāta autoratlīdzība, izraisīja vispārēju sašutuma vētru. Uzņēmums riskēja zaudēt savu kā talantīgo mūziķu drauga reputāciju. Izjutusi visu situācijas smagumu, kompānijas vadība atcēla šo lēmumu. 

Uzticieties saviem padotajiem

Protams, jūs to esat dzirdējis simtiem reižu: zīmola vērtīgākais aktīvs ir uzņēmuma darbinieki. Taču šodien, kad jau pats jēdziens “darbs” piedzīvo kardinālas pārmaiņas, citādi ir kļuvuši arī potenciālo darbinieku vērtēšanas kritēriji attiecībā uz savu iespējamo darba devēju. Mūsu pasaule kļūst aizvien digitālāka, un jauni informācijas komunikācijas veidi rada arī milzum daudz darba iespēju.

Tā ir hot-desking sistēma – kad jebkuru darba vietu nepieciešamības brīdī var izmantot jebkurš darbinieks, tas ir darbs no mājām vai pat kafejnīcas, tās ir elastīgas bonusu sistēmas. Šīs iespējas mainīgajā biznesa vidē izmanto aizvien vairāk, un, ja jūsu bizness nemainīsies tam visam līdzi, talantīgi darbinieki drīz sāks meklēt sev jaunu un daudz progresīvāku darbavietu.

Protams, ir diezgan grūti atteikties no domas, ka padotajiem visu laiku jābūt jūsu acu priekšā. Taču ne viens vien pētījums ir pierādījis: izjutuši pat nelielu devu vadības uzticēšanās, cilvēki tai atmaksā ar augstāku produktivitāti un lielāku lojalitāti. Jautājumu var izvērst arī plašāk: ja jums nav nepieciešamības turēt darbiniekus noteiktā vietā stingri noteiktu laiku, kāpēc gan nepaplašināt savu izvēli, talantīgos darbiniekus meklējot arī citās valstīs?...

Esiet atklāts

Ja jūs pats īsti neticat tam, ko sludina jūsu zīmols, tad kā gan spēsiet par to pārliecināt citus? Respektīvi – jūsu mārketinga materiālam jābūt patiesam jūsu vērtību, kā arī produktu vai pakalpojumu atspoguļojumam.

Tas, ka jūs iedvesmo citi uzņēmumi, ir lieliski. Taču nekad nedrīkst tos akli kopēt. Un runa nav tikai par to, ka par to draud tiesāšanās autortiesību likumu pārkāpuma dēļ. Galvenais ir tas, ka šajā gadījumā jūs būsiet vien neizteiksmīga imitācija svešam biznesam un nekad nespēsiet izcelties pats. Tāpēc neaizmirstiet par pašcieņu un radiet lietas pats.

Ja jūsu zīmolam ir interesanta priekšvēsture vai ja pagātnē pār jums ir nākusi kāda būtiska atklāsme, kas vēlāk ir likusi radīt uzņēmumu, – dariet to zināmu citiem. Šādos stāstos ir jūtams cilvēciskums, kura bieži vien mūsdienu korporatīvajā vidē trūkst. Tas jūsu rīcībai piešķirs dziļāku jēgu un palīdzēs nostiprināt klientu uzticību.

Un tā – mēs esam pārskatījuši svarīgākos zīmola formēšanas un virzīšanas principus. Ar to palīdzību var pieteikt jaunu vārdu un radīt kaut ko neatkārtojamu. Šie 10 principi (lasiet arī “Kā izveidot globālu zīmolu, kas runātu daudzās valodās. 1. daļa”) ļauj izveidot zīmolu, kas spēj radīt rezonansi pasaules mērogā, apvienot cilvēkus ar visdažādākajām prioritātēm, sapņiem un vērtībām. Ceram, ka šī informāciju jums palīdzēs.