Vai izdevīgi būt lojālam tikai vienai bankai?

2017. gada 02. novembris

Lojalitātes programma ir gandrīz katrai bankai. Tie ir visi ieguvumi un labumi, ko banka nodrošina saviem klientiem. Bonusi ir ļoti dažādi: atlaides, bonusa punkti, akcijas, kuponi, kā arī naudas atmaksa.

Lojalitātes programmu ieviešanu savulaik uzsāka tirdzniecības uzņēmumi. Iespējams, aizsākums ir Amerikas Savienotajās Valstīs, kur 1896. gadā sākās tā saukto „zaļo marku” ēra. Uzņēmums „Sperry & Hutchinson” piedāvāja zaļās markas iegādāties tirdzniecības uzņēmumiem, kuri tās kā pateicību saviem klientiem dalīja lielveikalos un degvielas uzpildes stacijās. Klienti markas krāja un varēja apmainīt pret vērtīgām precēm no kataloga. ASV vēsturē bija brīdis, kad apgrozībā šo „zaļo marku” bija trīs reizes vairāk nekā pastmarku!

Mūsdienās nekas daudz nav mainījies: lojalitātes programmas joprojām ir veids, kā uzņēmumi uzrunā savus klientus. Tai skaitā arī bankas. Šī gada sākumā CGI kompānijas veiktā aptauja ASV, Kanādā un vairākās Eiropas valstīs atklāja, ka 81% respondentu banku lojalitātes programmas uzskata par pašsaprotamu bonusu, veicot norēķinus un citus bankas darījumus. Secinājums: bankai, kas vēlas būt konkurētspējīga, bez savas lojalitātes programmas neiztikt.

Nereti lojalitātes programmām ir arī kāds trūkums - tās veidotas un piemērotas vidējam klientam, kas piedāvājumu padara standartizētu un mazāk ekskluzīvu. Piemēram, piedāvājums par nopelnītajiem bonusa punktiem dāvanā izvēlēties konkrēta SPA salona pakalpojumus vai izbraucienu kartinga trasē Ogrē ieinteresēs tikai nelielu daļu klientu. To apzinoties, bankas domā arī par individualizētu lojalitātes piedāvājumu veidošanu. Piemēram, ASV „S&T Bank” šī gada sākumā prezentēja programmu, kas konkrētam klientam piedāvā personalizētus lojalitātes bonusus. Banka tos rada un pielāgo, analizējot konkrētā klienta iepirkšanās paradumus. Tādējādi, ja klients iecienījis iepirkšanos internetveikalā X, tad viņam pateicībā par bankas pakalpojumu izmantošanu var tikt piedāvāta atlaide pirkumam tieši internetveikalā X. Tomēr bankām, kas izvēlas šādu individuālās pieejas ceļu, jārēķinās ar nozīmīgiem ieguldījumiem tehnoloģijās un analītiskajās programmās, kas spētu klientus segmentēt ne tikai pēc ienākumu līmeņa vai demogrāfiskajiem kritērijiem, bet arī pēc viņu dzīvesstila un iepirkšanās paradumiem.  

Tehnoloģiski risinājumi bankām ir vēl viens veids, kā savas lojalitātes programmas padarīt konkurētspējīgākas. Lojalitātes bonusiem jābūt viegli pārskatāmiem, pieejamiem un lietojamiem digitālajā vidē gan no datora, gan dažāda veida mobilajām ierīcēm. Savukārt bankām, kas klientiem piedāvā krāt lojalitātes punktus, būtu jāapsver iespēja diversificēt un digitalizēt ne vien to izmantošanas veidus, bet arī punktu mobilitātes iespējas, proti, iespējas uzkrātos punktus nodot lietošanai kādai citai personai, piemēram, savas ģimenes loceklim. Vairākas pasaulē veiktās aptaujas liecina, ka šādu iespēju novērtētu vairāk nekā 50% banku klientu.

Par ietekmīgu instrumentu klientu piesaistē pēdējos gados kļūst izteikti finansiāli ieguvumi - atlaides un īpaši izdevīgi nosacījumi dažādiem banku finanšu pakalpojumiem, piemēram, mājokļa, auto, studiju kredītiem vai uzkrājumu veidošanai. Pievilcīgs materiālais bonuss ir arī naudas atmaksa par norēķiniem ar karti vai procentu izmaksa par kartes konta atlikumu. Tā, piemēram, BlueOrange ir vienīgā banka Latvijā, kas lojalitātes programmas ietvaros piedāvā vienlaikus dažāda veida bonusus: 5% atmaksu par summām, kas iztērētas degvielas uzpildes stacijās visā pasaulē un izmantojot Booking.com vai Rentalcars.com pakalpojumus, dažāda apjoma atlaides partneru piedāvātajiem pakalpojumiem. Īpašs bonuss ir iespēja pelnīt 5% par kartes konta atlikumu. Mēnesī var nopelnīt līdz pat 20 EUR, jo maksimālā summa procentu piemērošanai ir 5000 eiro. 

Tā kā lojalitātes programmas ir teju visiem, bankām konkurences apstākļos tās var kļūt arī par būtisku aspektu, kas klientus pārvilina uz citu banku. Lielākie ieguvēji šajā cīņā viennozīmīgi ir klienti: dalība banku lojalitātes programmās ir vienkāršs veids, kā ietaupīt vai tikt pie kārotiem bonusiem. Vērtīga var būt vēl viena vienkārša patiesība: vārdu apvienojums „lojalitātes programma” nebūt nenozīmē to, ka klientam lojalitāte jālolo tikai pret vienu banku. Ja klientam ir konti vai bankas kartes vairākās bankās, palielinās arī iespēja saņemt lojalitātes programmu bonusus. Nekā pretrunīga šādā apstāklī nav, jo klients pats izvēlas programmu un tās izmantošanas apjomu. Izvēloties konkrētas bankas lojalitātes programmu, klientam paveras iespējas konkrētus darījumus šajā bankā veikt uz izdevīgākiem noteikumiem. Atliek vien papētīt piedāvājumus!