Kāpēc tirgotājam ir nepieciešams POS-terminālis

2021. gada 24. marts

Savstarpējā konkurencē iegūst tie tirgotāji un pakalpojumu sniedzēji, kuri nodrošina saviem klientiem vairākus norēķināšanās veidus, tai skaitā – ar maksājumu karti. Ābeces patiesība: skaidras naudas cilvēku maciņos kļūst arvien mazāk un tāpēc, maksājot ar karti, pirkums parasti ir lielāks, nekā sākotnēji iecerēts. Iegūst tirgotājs. Jo īpaši par to var pārliecināties izbraukuma tirdzniecībā, pilsētu svētkos, tirdziņos – kamēr apmeklētājs nonāk līdz pēdējam stendam, skaidras naudas maciņā jau sen vairs nav. Ja situācija būs labvēlīga un mēs visi varēsim pavasarī āra tirdziņos iegādāties stādus, vasarā – daiļamatnieku darinājumus, tad ieguvēji noteikti būs tie, kas būs jau laikus parūpējušies par pircēju ērtību.

Latvijas Bankas jaunākā apkopotā informācija liecina, ka pērn maksājumu karšu pakalpojumu sniedzēji Latvijā klientus apkalpoja 557,6 miljonus reižu, nodrošinot bezskaidrās naudas maksājumus 181,1 miljarda eiro apjomā. Vidēji vienā dienā veikti pat 1,5 miljoni maksājumu.

Neskatoties uz to, ka pērn pandēmijas ierobežojumu dēļ nenotika koncerti un citi lieli publiski pasākumi, kopējais bezskaidrās naudas maksājumu skaits, salīdzinot ar 2019.gadu, palielinājies par 5%. 65,4% no visiem bezskaidras naudas maksājumiem pērn veikti ar karti, kas nozīmē, ka ar kartēm veikto darījumu apjoms krietni apsteidz pat naudas pārvedumu skaitu internetbankās. Kopumā Latvijā apritē ir 2,2 miljoni maksājuma karšu – vidēji 1,1 karte uz vienu valsts iedzīvotāju, tādējādi var lēst, ka savas maksājumu kartes kabatā nav vien retajam valsts iedzīvotājam.

Karšu norēķinu arvien lielāko popularitāti nosaka arī šī pakalpojuma straujā attīstība, kas norēķinus ar karti tirdzniecības vai pakalpojuma saņemšanas vietā padara pircējam arvien ērtākus. Būtiskākās šī brīža karšu norēķinu pakalpojuma attīstības tendences gan Latvijā, gan citviet pasaulē pēdējos gados ir:

• Karšu norēķinu automatizācija bez pārdevēja iesaistes, kas ļauj pircējam norēķinus veikt, piemēram, pašapkalpošanās kasēs – pārtikas veikalos, benzīntankos vai autostāvvietās.


• Pakalpojuma saņemšanas ātrums: gan tirgotāji, gan karšu izsniedzējiestādes un tīkli, piemēram, Mastercard un VISA, piemērojas klientu pieprasījumam un norēķinus ar karti padara arvien ātrākus un vienkāršākus. Pēdējos gados strauji ieviesta bezkontakta norēķinu funkcija ar karti vai viedierīcēm bez drošības koda ievadīšanas POS terminālī. Līdz ar COVID -19 pandēmiju ierobežojošajiem pasākumiem pērnā gada pavasarī finanšu iestādes vienojās bezkontakta maksājumu limitu paaugstināt no 25 uz 50 eiro par pirkumu. Ņemot vērā šo norēķinu popularitāti, palielinātais maksājumu limits tiks saglabāts arī nākotnē.


• Individualizētu norēķinu aplikāciju popularitāte: arvien biežāk lielie tirdzniecības tīkli klientiem piedāvā norēķinus veikt ar individualizētu aplikāciju un tai piesaistītu maksājumu karšu palīdzību. Šāda tendence vērojama arī Latvijā. Piemēram, lielveikalu tīkls “Maxima” pircējiem piedāvā norēķinus veikt, skenējot preces nevis pašapkalpošanas kasēs vai ar mobilo skeneru, bet ar savu viedtālruni. Kad iepirkšanās beigusies, klients aktivizē maksājumu par veikalā noskenētajiem produktiem un dodas prom. Tiesa, šāds pakalpojums pagaidām pieejams tikai atsevišķos veikalos.  

Lai klients pie tirgotāja vai pakalpojuma sniedzēja varētu norēķināties ar savu maksājumu karti, tirgotājam nepieciešams POS terminālis. Bankas BlueOrange novērojumi rāda, ka pieprasījums pēc POS termināļiem ir stabili augošs, taču ar sezonalitātes tendencēm. POS termināļu noma vairāk ir pieprasīta pavasaros, bet jo īpaši vasarā un rudenī, kas saistīts ar dažādu gadatirdziņu, pilsētsvētku un citu brīvdabas pasākumu norisi siltajā sezonā.

Kaut gan mazo tirgotāju vidū nereti valda mīts, ka POS termināļu izmantošana nav finansiāli izdevīga, šobrīd POS termināļu nomas noteikumi to lietošanu padara finansiāli pieejamu un izdevīgu jebkuram tirgotājam, arī gadījumos, kad tie nepieciešami tikai uz noteiktu laiku. Pie tam tendences nepārprotami rāda, ka maksājuma karšu norēķinu pieejamība pozitīvi ietekmē arī apgrozījumu: pērkot produktus pie tirgotāja gadatirgū, pircējs var tērēt arī viņam kartē pieejamos līdzekļus, ne tikai skaidro naudu, kas parasti ir pieejama ierobežotā daudzumā.

Būtiskākās lietas, kas jāzina par POS termināļu nomu:

Nomāt vai pirkt?

POS termināļus tirgotājs vai pakalpojumu sniedzējs var iegādāties savā īpašumā vai nomāt. Lai norēķini būtu droši, POS termināļiem nepieciešama regulāra apkope un programmatūras atjauninājumi. POS termināli nomājot no finanšu pakalpojumu sniedzēja, banka uzņemas visas rūpes par tā uzturēšanu tehniskā kārtībā, atjauninājumiem un nepieciešamības gadījumā – nomaiņu. Savukārt, ja terminālis pieder tirgotājam, šī atbildība gulstas uz tā īpašnieka pleciem. Turklāt regulārās apkopes un atjauninājuma veikšanai nepieciešama sertificētu specializēto uzņēmumu piesaiste, kas nozīmē papildu izdevumus.

Kādi ir POS termināļu veidi un kā tos izvēlēties?

• Stacionārie POS termināļi ir piemēroti klasiskiem veikaliem un tirdzniecības vietām, kur norēķini notiek konkrētā vietā, piemēram, pie kases.

• Mobilie POS termināļi, kuri nav piesaistīti konkrētai vietai un kurus var vajadzības gadījumā pārvietot. Šie termināļi ir piemēroti, piemēram, izbraukuma tirdzniecībā, restorāniem un āra kafejnīcām, piedāvājot norēķinus turpat pie galdiņa, un piegādātājiem.

• Iebūvējamie POS termināļi, kas var darboties bez pārdevēja klātbūtnes. Tos var iebūvēt tirdzniecības automātos, piemēram, degvielas uzpildes stacijās, stāvvietās, biļešu un uzkodu automātos un citās vietās. Šādā gadījumā nav nepieciešama pārdevēja klātbūtne: klients pats izvēlas konkrētā pakalpojuma vai preces veidu un pats ar maksājumu karti veic norēķinus.


Ar kādām izmaksām jārēķinās POS termināļu nomātājiem?

Kopējo termināļu lietošanas maksu veido divas pozīcijas: termināļa abonēšanas maksa un komisijas maksa no katra darījuma. Viena termināļa abonēšanas maksa svārstās no 15-22 eiro mēnesī, un ir atkarīga no iekārtas veida. Lētākie ir stacionārie termināļi, savukārt mobilā – pārvietojamā termināļa abonēšanas maksa ir 18-20 eiro mēnesī. Papildu izmaksas var rasties gadījumos, kad tirdzniecības vietā nav pieejams interneta pieslēgums, un iekārtai nepieciešams 3G internets un SIM karte, taču arī šādā gadījumā abonēšanas izmaksas vienai iekārtai nepārsniedz 22 eiro mēnesī.

Bankas iekasētās komisijas maksa ir sākot no 0,75% no darījuma summas, un atkarīga no individuāli panāktās vienošanās ar banku. Piemēram, no pirkuma 10 eiro apmērā komisijas maksa parasti ir apmēram 10 centi, kuru banka izmanto, lai segtu ar pakalpojuma nodrošināšanu un termināļu tehnisko uzturēšanu saistītās izmaksas. Jāpiebilst, ka, piedāvājot pircējiem bezskaidras naudas norēķinus, tirgotājam nerodas izmaksas, kas saistītas ar skaidras naudas inkasāciju un skaidras naudas iemaksām savā kontā.

Vai POS termināli var nomāt tikai uz laiku?

POS termināļu nomas līgums ir beztermiņa un elastīgs, un to jebkurā brīdī var pārtraukt un grozīt pēc nepieciešamības. Tas nozīmē: ja pēc nomātajiem termināļiem vairs nav vajadzības, tirgotājs jebkurā brīdī var bankai atgriezt daļu vai visus no izsniegtajiem termināļiem. Tāpat iespējams ar banku vienoties par termināļa izsniegšanu tikai uz konkrētu pasākumu vai laiku, piemēram, dalībai kādā gadatirgū, pilsētsvētkos vai arī sezonāli - no maija līdz septembrim vai citos mēnešos. Tāpat tirgotājs pēc vajadzības var mainīt īrēto termināļu veidu: no mobilajiem uz stacionārajiem un otrādi.


Kā notiek POS termināļa izsniegšana?

Nomāt POS termināli ir vienkārši: klients aizpilda pieteikumu bankas mājaslapā, banka izvērtē pieprasījumu, ar klientu vienojas par termināļa lietošanas izcenojumiem un sagatavo iekārtu nomas līgumu. Kad tas parakstīts, banka 2-3 darba dienu laikā nodrošina termināļa piegādi tirgotājam. Saņemot termināli, tirgotājs tiek apmācīts, kā to lietot. Pie tam klientiem pieejams arī tehniskais atbalsts, kas tiek sniegts 24 stundas diennaktī. Ja klientam jau savulaik bijis līgums par termināļu nomu, piemēram, uz vasaras sezonu iepriekšējā gadā, nākamajā reizē, kad pēc termināļiem atkal rodas vajadzība, process ir vēl ātrāks.

Kā tirgotājs saņem naudu par maksājumiem ar karti?

BlueOrange ir viena no retajām bankām, kas klientiem piedāvā POS termināļu nomu arī bez norēķinu konta atvēršanas bankā, jo maksājumu saņemšanai var piesaistīt norēķinu kontu, kas atvērts arī jebkurā citā bankā. Ja klientam ir bankā BlueOrange atvērts konts, ar kartēm veiktos maksājumus klients saņem jau nākamajā dienā, arī brīvdienās. Ja piesaistīts konts citā bankā, - maksājumi uz to tiek veikti reizi nedēļā.


Kādas vēl priekšrocības pieejamas POS termināļu lietotājiem?

Karšu norēķini būtiski atvieglo uzņēmuma plānošanas un grāmatvedības procesus, jo POS termināļu nomniekiem tiešsaistē bankas tirgotāja portālā pieejama detalizēta informācija par darījumiem, piemēram, par pircēju plūsmas tendencēm dienas laikā vai ilgākā termiņā – pa mēnešiem vai sezonāli. Ja pārdevējam ir vairākas tirdzniecības vietas, iespējama detalizēta analīze par katru no tām. Šāda informācija ļauj efektīvi plānot uzņēmuma resursus, piemēram, nepieciešamību pēc darbinieku skaita pie kasēm konkrētās dienas stundās vai plānojot izejvielu un piegāžu plūsmas. 

Vēlies saņemt īpašo piedāvājumu?

Pieteikties